tips menghilangkan stretchmark dan selulit

Wednesday, June 10, 2009

1. CARA menghilangkan stretch mark

Rekahan kulit atau dikenali juga sebagai stretch mark merupakan parut kecil yang terjadi dipermukaan kulit akibat dari kesan regangan kulit. Kesan rekahan ini selalunya mencacatkan penampilan dan juga kelicinan kulit kerana ia kadangkala boleh kelihatan dengan jelas. Faktor yang menyebabkan stretchmark antaranya ialah kehamilan dan juga akibat daripada kegemukan dan kenaikan berat badan yang menyebabkan kulit meregang.

Kesan rekahan kulit biasanya terjadi dibahagian perut (kebanyakkannya disebabkan oleh kehamilan), di buah dada, punggung, pinggul, paha dan ada juga yang mengalaminya dibahagian lengan. Walaupun ada yang berjaya menghilangkan kesan regangan kulit, dan ada juga yang berjaya mengurangkan kesan rekahan itu dari terlalu menonjol di permukaan kulit, cara terbaik dan termurah adalah melalui pencegahan dari awal. Juga, menghilangkan tanda regangan atau strectmark ini tidak semudah mencegahnya dari berlaku.

Caranya ialah :

1. Sekiranya bercadang untuk mengandung, mulakan dari sekarang dengan cara menyapu losyen dibahagian perut, punggung dan paha. Tujuannya dalah untuk memberi kesan keanjalan dan kelembapan kepada kulit. Ini juga membantu mencegah kulit dari menjadi kering dan merekah akibat dari regangan yang dialami sewaktu didalam tempoh kehamilan nanti.

2. Seelok-eloknya gunakan losyen yang mengandungi minyak kelapa atau aloe vera. Juga losyen yang dibuat dari bahan semulajadi dan tidak mengeringkan kulit.

3. Waktu terbaik untuk menyapu losyen ialah setiap kali selepas mandi agar kulit kelihatan lebih sihat, tegang dan juga untuk awet muda… Ye lah, kalau kulit kita sentiasa lembap dan anjal, pasti lambat berkedut bukan?

4. Elakkan pengambilan minuman berkafen dan beralkohol yang boleh menyebabkan kulit menjadi kering. Sebaliknya, gantikan dengan air mineral bagi membantu melembabkan kulit anda.

5. Banyakkan mengambil buah-buahan, minuman yogurt dan susu segar

Bagi mereka yang telah bersalin dan mempunyai stretchmark, cuba lakukan begini :

1. Setiap kali sebelum menyapu gel pengempis perut atau campuran kapur dan air limau nipis, sapukan dulu losyen di perut. Losyen tersbut bukan sahaja membantu mempercepatkan tanda hitam diperut hilang, ia juga membantu melembabkan kulit.

2. Minum air suam atau air panas mengikut kuantiti yang disyorkan iaitu 2 liter sehari. Oh ya… saya tau. Ada diantara kita yang terpaksa bertekak dengan ibu atau ibu mertua yang sangat tegas tentang soal berpantang sehinggakan tidak boleh minum air masak dengan banyak sewaktu didalam pantang bersalin. Namun begitu, perlu saya ingatkan, kesannya agak tidak bagus kerana bukan sahaja boleh mengurangkan pengeluaran susu badan tapi juga menyebabkan kulit anda menjadi kering akibat kekurangan air selain dari masalah sembelit. Saya syorkan mencuba meminum air halia bara sewaktu didalam pantang. Ia bukan sahaja menghilangkan dahaga, tapi juga memanaskan badan dan membantu membanyakkan susu .

3. Mengambil supplemen untuk kulit seperti vitamin A, C dan E. Walau apa sekali pun, cara terbaik adalah melalui pencegahan. Nasihat saya pada bakal ibu, cuba luangkan sedikit masa anda untuk menyapu losyen diperut dan bahagian lain badan yang mudah mengalami regangan untuk mengelakkan stretchmark dari berlaku.
Jika terasa gatal diperut, paha, pinggul dan punggung terutama sewaktu didalam tempoh hamil, jangan sekali-kali menggarunya. Sebaliknya ambil losyen dan sapu ditempat yang terasa gatal. Ingatlah… mecegah lebih mudah dari menghilangkannya kerana untuk menghilangkan stretchmark, peratus kejayaannya amat kecil sekali.

2. Tips menghilangkan selulit

Bagi wanita, kecantikan merupakan satu anugerah yang perlu dijaga dan dihargai. Namun begitu, terkadang ada juga perkara berkaitan dengan kecantikan yang kita terlepas pandang disebabkan oleh kesibukan dengan tugas dan rutin harian.

Antaranya ialah selulit. Tidak keterlaluan jika dikatakan selulit merupakan musuh utama bagi sebahagian wanita yang mementingkan penampilan diri. Kehadirannya menjadikan kulit dibahagian pinggul, paha dan perut merekah dan menggeleber. Dari kajian yang dijalankan, dianggarkan 90% daripada wanita mempunyai masalah selulit yang biasanya terjadi dibahagian peha dan punggung. Selulit biasanya terjadi disebabkan oleh beberapa factor iaitu :

1. Pengambilan makanan dan diet yang tidak dijaga seperti pengambilan alcohol, makanan yang berminyak dan berlemak, kafein dan gula

2. Diet yang tidak seimbang itu akan diburukkan lagi jika kurang melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh seperti berjogging dan bersenam. Ketidak seimbangan antara penyimpanan lemak dengan pengambilan semula makanan bukan sahaja menambah selulit tapi juga menjadikan selulit bertambah degil dan sukar untuk dibuang

3. Kerap mengalami tekanan dan stress ~ kerjaya dan gaya hidup masa kini terutama bagi yang menetap dibandar besar seperti Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk dan bergerak pantas turut menyumbang kehadiran selulit

4. Umur yang meningkat ~ semakin bertambah usia, lemak dan selulit makin mudah berkumpul disebabkan oleh kadar metabolisma yang semakin berkurangan seiring dengan pertambahan usia.

5. Faktor keturunan ~ sekiranya ibu anda mempunyai selulit, kemungkinan besar anda juga akan mengalami perkara yang sama

Tahukah , seseorang yang kurus juga mempunya selulit.? Malahan, seseorang yang berjaya mengurangkan lemak serta menguruskan badan belum tentu dapat menghapuskan selulit.

Oleh itu, bagaimanakah caranya untuk anda menghilangkan selulit? Terdapat beberapa cara diluar sana untuk menghilangkan selulit samada melalui cara penggunaan krim dan juga pembedahan. Namun begitu cara yang paling selamat, menjimatkan kos dan berkesan bagi menghilangkan selulit ialah dengan kombinasi mengambil diet rendah lemak dan aktiviti senaman :

1. Kawal diet pemakanan

(i) Kurangkan pengambilan Garam. Gantikan dengan buah dan sayuran segar, kacang buncis, tempe, daging tidak berlemak dan ikan

(ii) Kurangkan pengambilan minuman berkafein. Usahakan untuk minum maksimum hanya satu cawan kopi atau the setiap hari. Kombinasi kafein yang banyak dan duduk lama dikerusi menyebabkan aliran darah tidak lancar. Amalan mengambil minuman berkafein ini kebanyakannya berlaku dikalangan mereka yang bekerja dipejabat dan yang selalu menghadiri mesyuarat dan seminar

(iii) Kurangkan pengambilan gula, biskut, coklat dan aiskrim. Gula yang berlebihan akan disimpan sebagai lemak didalam badan menyebabkan terjadinya selulit

2. Lakukan senaman rutin dibahagian badan yang mengandungi selulit.

Sebagai contoh, jika selulit terdapat dibahagian kaki, anda bolehlah lakukan senaman dengan cara mengangkat kaki. Baringkan badan anda, dan angkat kaki dan turunkan kembali berselang seli. Tujuannya untuk mengejapkan otot kaki. Begitu juga jika anda mengalami selulit dibahagian lain, lakukan senaman untuk memejalkan bahagian tersebut.

3. Minum air masak / air mineral dengan kerap bersama kombinasi senaman seperti disebutkan di atas.
Dengan cara ini, selulit yg berkumpul boleh di pecahkan seterusnya dikeluarkan dari badan anda. Minum air dalam kuantiti yang dicadangkan (2 liter sehari) juga membantu membuang toksin dan kekotoran didalam badan.

4. Menyapu krim dan gel yang dikhaskan untuk membuang selulit.

Terdapat berbagai krim / gel dipasaran yang dikhaskan untuk selulit. Namun begitu, sebelum anda membeli krim / gel tersebut, pastikan anda telah memeriksa kandungan dan bahan yang digunakan, serta dapatkan pandangan / cadangan dari mereka yang pernah menggunakan krim / gel tersebut.

9 comments:

panggil je AIN hehe~ said...

Trime kaseh utk tips d atas.sjk sy tau lps brsalin msti akn ad stretchmark/selulit, sy da mule pkai losyen lps mndi..tq

Dila said...

Untuk hilangkan Stretch Mark dengan Berkesan, boleh gunakan produk L'Arome, hanya sapukan di tempat berkenaan, insyaAllah akan hilang dalam masa 1 bulan , lawati Facebook Agent L'Arome di bawah:

http://www.facebook.com/LaromeKulitCantikBadanKurus

blossommommy said...

Saya pun mengalami stretchmark semasa mengandung dan sekarang dah jumpa krim yang lagi bagus.

Rasaksa Cinta said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Apa krim yang bagus tu?boleh kongsi

Unknown said...

..

Via Amanda said...
This comment has been removed by the author.
Via Amanda said...

Terimakasih banyak infonya, bermanfaat bangett. Semasa hamil dulu mulai timbul selulit di perut, paha & bokong, setelah pasca lahiran pun selulitnya gak hilang juga sempet agak stres bingung gimana hilangin nya jadi bikin gak pede huhu.. Aku dikasih tau temenku kalo di The Clinic Beautylosophy ada perawatan untuk menghilangkan selulit&stretchmark, setelah itu aku datang untuk konsultasi sama dokter Indah dan disarankan untuk treatment Anti Celuliite Theraphy, treatment nya di injeksi dan pakai alat Radio Frequency. Butuh beberapa kali treatment sih untuk hasil nya bener-bener maksimal, tapi so far aku sendiripun ngerasa selulit aku udah mulai memudar dan aku puas banget sama hasil nya!

Unknown said...

Krim apa ya ?

fAmILy jOurNeY Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino